Památkáři opět zamítli vikýře u Sovových mlýnů - Právo - 20. 6. 2003
Odbor památkové péče magistrátu tento týden zamítl další z projektů přestavby konírny v areálu Sovových mlýnů. Jednalo se o půdní vestavbu s vikýři směrem do dvora mlýnů. "Předložené řešení nekoresponduje s historickým výrazem objektu ani s konstrukcí krovu," odcitoval pro Právo z rozhodnutí odboru památkář Karel Štochl.
Dále stanovisko magistrátního odboru hovoří o naddimenzované konstrukci, která nevhodně zasahuje do střešní krajiny v Pražské památkové rezervaci. Téměř totožně jako magistrát se na věc dívá i Klub Za starou Prahu a Národní památkový ústav v Praze, přiblížil Štochl.
Památkáři půdní vestavbu na konírně už odmítli několikrát. Nyní se vyslovili proti projektu, jehož autorem má být architekt Václav Králíček, který nedávno uspěl v soutěži na novou podobu náměstí Jana Palacha. Vybudování vikýřů u podkrovních pokojíků měla doplnit nová okna. "Jedná se o dvě varianty přestavby. Nedá se říci větší a menší. Každá je prostě jiná," řekl Právu Jan Šafařík z investorské společnosti Trade Centre Praha (TCP), která zastupuje Medu Mládkovou, mecenášku umění a provozovatelku galerie v mlýnech. TCP ještě výrok památkářů nezná. "Je to zatím v syrovém stavu," uvedl Šafařík, jenž má na starost obnovu mlýnů po povodni. Tak byla odůvodněna i staronová snaha o prosazení vikýřů.
Až TCP zamítavé stanovisko památkářů dostane, zřejmě se zase odvolá k ministerstvu kultury. Mládková tam už podle informací Práva šla hledat podporu. Nedávno navíc obdarovala město čtyřmi díly Jiřího Koláře v hodnotě asi 300 tisíc korun. Ruku v ruce s tím žádala o další změny: o oddělení asi 22 metrů čtverečních z přízemní části konírny a o proražení samostatného vstupu v čelní části přístavku, aby vznikl prostor pro velín. Vynutila si to prý u kulturní památky povodeň.
Přes trvalý nesouhlas různých památkářských instancí se TCP a Mládkové podařilo prosadit dva ze tří skleněných artefaktů: krychli nad schodišťovou věží a lávku na terase. V prvním případě výrok památkářů zvrátil ministr kultury Pavel Dostál. Podle něj se při vytrvalém zamítání krychle nevzala v potaz současná kulturní funkce mlýnů coby galerie či muzea.
Petr Janiš